Förlorat: Demokrati borttappad i Huddinge kommun

Vid gårdagens kommunfullmäktige sammanträde gick det odemokratiska beslutet igenom – vilket innebär att endast en fjärdedel av innevånarna får rösta i en fråga som gäller hela Huddinges framtid.

Utdrag ur snabbprotokollet från fullmäktige 2008-01-14:

12. Folkomröstning om eventuell kommundelning

Kommunfullmäktige beslutade att en folkomröstning ska genomföras om eventuell kommundelning. Invånarna i Skogås-Trångsund ska söndagen den 20 april 2008 få svara på frågan om de vill att Skogås-Trångsund (exklusive Vidja, Mellansjö, Sartvik och Ågesta) ska avskiljas från Huddinge kommunoch bilda en ny kommun. Förtidsröstning sker under perioden 12-19 april påde kommunala folkbiblioteken i Trångsund och Skogås. En opinionsundersökning ska genomföras i den del av kommunen som inte deltari folkomröstningen. Resultatet av folkomröstningen och opinionsundersökningen redovisas den 21 april, dagen efter folkomröstningen. Läs mer om förslaget till kommundelning på www.huddinge.se/kommundelning

Socialdemokraterna, vänsterpartiet, miljöpartiet, huddingepartiet och sverigedemokraterna reserverade sig mot beslutet eftersom de anser att folkomröstningen ska genomföras i hela Huddinge, inte bara i den östra kommundelen.

(V) stod utanför kommunalhuset på måndagkvällen, tillsammans med en grupp unga sossar, under parollen ALLA SKA FÅ RÖSTA!

Men kampen fortsätter!! Nu börjar kampanjarbetet NEJ till kommundelning som självklart ska ha sitt högkvarter i Skogås-Trångsund, vi kan ju se detta som upptakten inför valarbetet 2010.

Även massmedia har visat ett starkt intresse för frågan och kommer att bevaka händelserna framöver.