Vi vill ha jämställda förskolor

Till kommunfullmäktigemötet den 11 april kommer vi att lägga en motion om att starta en förskola med genuspedagogik i kommunen.

Det planeras att starta upp flera förskolor i Huddinge, men samtidigt saknas det en diskussion och idé om vilken pedagogisk inriktning skolorna ska ha. Vänsterpartiet tycker att jämställdhetsfrågorna är en viktig uppgift för skolan. Det är i skolan som mycket av våra värderingar formas och nyligen kom en rapport som visade att det står dåligt till med jämställdheten i skolan – trots att läroplanerna sedan länge slagit fast att skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster och främja jämställdhet.

Vi tycker att det är viktigt att barn får möjlighet att utvecklas, lära sig, leka och prova på olika sätt att uttrycka sig och vara, oavsett kön. Det handlar inte om att göra pojkar till flickor och vice versa – tvärtom handlar det om att alla barn ska få möjlighet att utvecklas utan de hinder som våra traditionella könsroller innebär.

Vi vet att det finns duktiga lärare, barnskötare och förskollärare som är beredda att ta på sig uppgiften att undervisa med ett genuspedagogiskt arbetssätt. Redan nu finns exempel från Huddinge kommun, där personalen gjort ett bra jobb med detta. Två förskolechefer har fått Huddinge kommuns jämställdhetspris för sitt genusorienterade arbete bland barn och personal på några förskolor i Huddinge. Det finns också goda exempel från andra kommuner – förskolorna Tittmyran och Björntomten i Gävle (se artiklar: DN, SvD) är kanske de mest kända, men också i exempelvis Umeå ska en förskola med genusinriktning öppnats.

I dagsläget planeras det för flera nya förskolor här i Huddinge. Ett exempel är en förskola med sex avdelningar i Vistaberg. Vi kommer lägga ett förslag om att man där, eller på någon av de andra planerade förskolorna, ska ha en genuspedagogisk profil. Vi tror att det kommer medföra att många skickliga förskolelärare och barnskötare kommer att söka sig till förskolan för att få möjlighet att använda sina kunskaper och utveckla sig i sina yrkesroller. Samtidigt är vi övertygade om att unga moderna föräldrar vill att deras barn ska få en tydlig genuspedagogik så att de kan utvecklas oberoende av gamla invanda könsroller. Denna förskola skulle även kunna vara ett föredöme för andra förskolor i kommunen. Nu får vi bara hoppas att den borgerliga majoriteten tycker att jämställdheten är lika viktig som vi gör.