Vi tar fortsatt strid för Solhagagården

Elisabeth Ulin Karlsson
Text: Elisabeth Ulin Karlsson

Den 15 juni hade (S) och (V) ett möte utanför Masmo T-banestation där vi grillade korv med ungdomar som bor i området. Dessa ungdomar som Alliansen ignorerar och inte anser vara värda en egen mötesplats.

Vid årsskiftet 2009-2010 stängdes Solhagagården, en kvarterslokal mitt i förorten dit ungdomarna lätt kunde ta sig och där de trivdes och träffades under egna förutsättningar.  Den borgerliga alliansen tjänar 500 000 kronor om året på att lägga ner denna verksamhet, samtidigt som de höjer sina fasta arvoden med ett belopp av 2,1 miljoner.  Är det bara jag som tycker att logiken haltar?

Denna fråga är nu så förpestad och prestigeladdad att över en timme avsattes att diskutera ärendet, som inte ens var på agendan utan låg med i vårt budgetförslag. Jag citerar ansvarig (Fp)-politiker: ”Att öppna Solhagagården igen finns inte på kartan— punkt!”

Särskilt som beslutet grundar sig på ett felaktigt statistiskt underlag, endast ungdomar i Vårby Haga har räknats eftersom en tjänsteman ansett att Myrstugubergets unga inte har intresse av en kvartersgård. Det föreligger även en bristande kännedom om området och de sociala strukturer som råder. Avståndet mellan Vårby Haga och Vårby Gård är inte bara geografiskt, det är även stora klyftor både socioekonomiskt och kulturellt. Jag har själv fått höra från en tjänsteman att ”Barnen från Solhagagården är vuxna nu” OCH? Föds det inga nya?

Meningen med mötet var att manifestera vår ställning i frågan och att vi är på deras sida och vill ge dem en meningsfull fritid. Förutom lokala politiker från (S) deltog från (V) även Bea Nallesdotter som brukar nattvandra i området, Agne Karlsson som assisterade vid grillen och tog kort, samt representanter från den lokala hyresgästföreningen, som har förklarat sig villiga att ta över driften av kvartersgården om de får lokalen till förfogande— den lokal som stått tom nu i 18 månader och inte precis höjer profilen på området eller förskönar det politiska budskapet från Alliansen.

Det finns ingen skola i området och ungdomarna går inte heller i Vårbyskolan – där den ungdomsgård som Alliansen vill att de besöker är placerad.

Under budgetdebatten accepterade kommunstyrelsen vårt (S+V) riktade uppdrag ”Utveckla Vårby Haga enligt framtagen plan med allmänna mötesplatser och utbyggd närservice” – där har vi ett utrymme för att uppfylla vårt löfte till dessa ungdomar och se till att det inte blir en upprepning av Ungdomens Hus i Vårby Gård.  Den ungdomsgården startades aldrig igen och en stor skara ungdomar fick i flera år tillbringa kvällarna i en möglig och osund barack, det s k Annexet i parken.  Den styrande borgerligheten hade då överlåtit byggnaden Ungdomens Hus till en liten friskola.

Fritidsgårdar behöver inte vara påkostade och organiserade in i minsta detalj, det handlar mer om att ha nära till kamrater och förstående vuxna när du är i tonåren.  Och det anser jag att kommunen har råd med— i alla bostadsområden.