(V) i landstinget: behåll Äldreteamet i Huddinge

Äldreteamet är ett samarbete mellan landstinget och kommunen, som går ut på att ge äldre som bor hemma samordnad hjälp från bl.a. läkare, sjuksköterska, omvårdnadspersonal, sjukgymnast, dietist, logoped och arbetsterapeut. Vänsterpartiet har sett att Äldreteamet varit en lyckad verksamhet och föreslog därför i landstinget att Äldreteamet i Huddinge skulle övergå i permanent verksamhet.

Såhär skriver Håkan Jörnehed (v) i en insändare i Mitt i Huddinge om frågan:

“Undersökningar visar att äldreteam är viktiga för de äldres trygghet. Det är dessutom billigare för landstinget då de äldre som är inskrivna i teamen minskar sina besök på sjukhuset.

Vi i Vänsterpartiet ville få ett slut på alla spekulationer och föreslog på landstingets budgetfullmäktige att Äldreteam Huddinge ska övergå i permanent verksamhet, istället för att bedrivas som ett projekt. Vi begärde rösträkning och det visade sig att bara MP stödde vårt förslag.

M, FP, C och även KD – som ofta påstår att de vurmar för de äldre – röstade mot förslaget. Socialdemokraterna tog inte ställning utan lade ner sin röst.

Detta visar att när det väl gäller är det bara två partier som står upp för de äldre i Huddinge – Vänsterpartiet och Miljöpartiet!”