Vad vill Vänsterpartiet i kommunfullmäktige?

Vill verkligen alliansen i Huddinge att det byggs hyresrätter i kommunen?

På fullmäktige 13 februari antog majoriteten en så kallad projektplan för 2012 till 2014. I den står det att det bara ska byggas 500 hyreslägenheter under de här åren. Allra största delen är studentbostäder och trygghetsboenden för äldre.

Vi i Vänsterpartiet är verkligen kritiska mot den här passiviteten. Det står 65 000 i kö till hyreslägenheter i Stockholmsområdet och det är 6-7 års kötid för att komma ifråga för en lägenhet hos Huge. Samtidigt har 1 200 hyresrätter i Huge ombildats till bostadsrätter.Vi vill att kommunen ska kontakta alla privata markägare som planerar bostadsrätter och försöka få dem att istället bygga hyresrätter nu när efterfrågan har minskat på bostadsrätter och småhus. Så gör man i Stockholm och det borde man även göra i Huddinge. Dessutom vill vi att Huge ska få i uppdrag att sätta igång nya hyreshusprojekt.

Mer visioner i planarbetet

Vänsterpartiet var också kritiskt mot planeringen av flera bostadsprojekt. Det är bra att man planerar för förtätning i områden där man har nära till kollektivtrafik men man får inte försämra livsmiljön genom att ta bort grönområden som används för lek och använda skolgårdar till parkeringsplatser. Området runt Kvarnbergspan är ett sådant exempel. Man ska inte heller behöva utgå från att alla hushåll ska ha minst en bil när det är nära till kollektivtrafiken.

Vi säger nej till Förbifart Stockholm och är skeptisk till utbyggnaden av Kungens Kurva. Externa handelsplatser medför utökad bilism och det finns risk för att de små centrumanläggningarna får svårt att överleva. Tyvärr lyssnade inte majoriteten på oss utan antog en projektplan som saknar visioner.

Kommunens riktlinjer för försäljning av sin mark

Det har inte tidigare funnits några riktlinjer för kommunens försäljning av mark. Därför var det bra att man nu tar upp frågan eftersom det är viktigt vad man gör med marken som ju är en värdefull tillgång för kommunen. Vi ska inte slumpa bort vår mark till låga priser eller till vilket ändamål som helst. Vi var ändå inte nöjda med förslaget utan tyckte att man borde ha utrett frågan mer och haft en bredare diskussion om vad vi ska ha för strategier. Vi vänder oss mot att kommunen ska kunna ge direkta markanvisningar till en intressent utan att man låtit andra få bjuda eller att man gjort markanvisningstävlingar. Man borde ha lyft fram frågan om att erbjuda tomträtt i stället för äganderätt i högre utsträckning för bostadsbyggande. När man säljer mark till näringsverksamhet bör man även enligt oss prioritera företagare som kan erbjuda så många arbeten som möjligt. Inte heller i den här frågan gick majoriteten på vår linje utan vi fick reservera oss.

Britt Björneke, gruppledare