Hur ser Folkpartiet i Huddinge på Alexandra Birks uttalande?

I lördags blev några av våra partikamrater i Sundbyberg angripna av nazister när de anordnade en aktivitet för att uppmärksamma utförsäljningen av hyresrätter. Nazistangreppet försvarades senare av en politiker här i Huddinge, Alexandra Birk, som bl.a. representerar Folkpartiet i Huddinge kommuns demokratiberedning.

Vi har skickat ut följande pressmeddelande där vi undrar hur Folkpartiet i Huddinge ser på Birks uttalanden och hennes fortsatta roll i demokratiberedningen:

Huddingepolitiker försvarade nazistattack mot vänsterpartister: ”det är inte mer än rätt åt dem”

Den 21 maj ordnade Vänsterpartiet och Ung Vänster Sundbyberg en manifestation för att uppmärksamma de planerade utförsäljningarna av hyresrätter i kommunen. Man bjöd på kaffe och kakor, pratade med förbipasserande och samlade namn mot utförsäljningarna.

Aktiviteten tog dock en obehaglig vändning, när en grupp nazister dök upp och angrep deltagarna. En kvinna skadades när hon slängdes i marken. Efteråt var deltagarna skärrade och upprörda.

Igår skrev tidskriften Expo om händelsen, varpå Huddingepolitikern Alexandra Birk (Fp) kommenterade händelsen såhär:

– I vanliga fall är det ju vänstern som står för olagliga våldsamma motdemonstrationer – det är inte mer än rätt åt dem att få smaka på sin egen medicin!

Vi i Vänsterpartiet Huddinge tycker att det är anmärkningsvärt att en Fp-politiker – som till råga på allt sitter som ersättare i Huddinge kommuns demokrati- och mångfaldsberedning – uttalar stöd för en nazistisk attack på ungdomar och förtroendevalda vänsterpartister.

Vi undrar förstås hur Folkpartiet i Huddinge ställer sig till Alexandra Birks uttalande – som vid en titt på hennes blogg (aspecialthought.blogg.se), inte är den första anmärkningsvärda kommentar hon gjort. Vi kommer därför att fråga kommunalrådet Malin Danielsson (Fp) om hur hon ser på Birks uttalanden och om hon anser att det är lämpligt att Birk även fortsättningsvis ska representera Folkpartiet i Huddinges demokratiberedning.

Mer att läsa om händelserna finns: