Kampanjdag i Skogås för bättre äldreomsorg

Igår tog vi vår äldreomsorgskampanj till Trångsund och Skogås. Tillsammans med Josefin Brink, som sitter i riksdagen för Vänsterpartiet, besökte vi Stortorps äldrecentrum, vi ordnade torgmöte i Skogås centrum och pratade med Skogåsbor om hur de tycker att äldreomsorgen i Huddinge fungerar. Kampanjdagen avslutades med ett öppet möte på Föreningscenter.

Igår släpptes också en rapport om äldres valfrihet. Rapporten heter “Släpp ut mormor” och bygger på SCB:s uppgifter om 167 kommuner. Granskningen handlar om hur stor del av de äldre på äldreboenden i landet som erbjuds att komma ut varje dag, och om de erbjuds egen tid med personalen, där de själva kan välja vad de vill ha hjälp med.  Resultatet tyder på stora skillnader mellan kommunerna. I 92 av kommunerna har de äldre som bor på äldreboende begränsad möjlighet att få komma ut. Rapporten kan läsas här.

Du kan också ladda ner rapporterna “Vem ska hjälpa mormor” och “Vågar du bli gammal“. Sprid dem gärna!