Rapport från bostadskön

Måndagen den 15 oktober samlades VSF Södertörns styrelse (Vänsterns Studentförbund) uppe på kullen, mitt på Södertörns högskolas borggård. Med tält, varma kläder, banderoller och en ambition att via Sverige och dess politiker att vi studenter inte finner oss i den bostadspolitiska verkligheten som allianspolitikerna, från riksdag till kommunfullmäktige, tvingat på oss.

Denna skara studenter väckte härmed den bostadspolitiska debatten på Södertörns högskola genom en serie aktiviteter och intervjuer, som både uppmärksammats i media men framförallt bland studenterna på högskolan. Genom diskussioner med nyfikna studenter och lärare, propagandaspridning och sociala aktiviteter har VSF Södertörn tydligt visat sitt stöd till gruppen Rätt att bo (för mer information, se: rattattbo.se) och kampen för allas rätt till bostad.

Många av oss studenter i Stockholm och på andra platser i Sverige utstår dagligen enorma påfrestningar till följd av den förslavande bostadsmarknaden. Många av oss bor med olagliga och otrygga kontrakt i andra- eller tredjehand, då lagliga alternativ är långt ifrån tillgängliga för oss som knappt har pengar kvar efter hyran är betald.

I storstäderna tävlar tusentals människor om ett fåtal lägenheter som då och då öppnas upp för bostadsköerna, men dessa hyresrätter är så få och dyra att en kötid på ett decennium ofta inte räcker till. Köerna blir längre, och hyresrätterna dessutom färre. Stockholmspolitikerna prioriterar omvandling till dyra bostadsrätter och detta tvingar oss till miljonlån.

Allianspolitikerna i Stockholm avsäger sig ansvaret och säljer ut våra bostäder till riskkapitalister och slumvärdar med förutsättningar att tjäna pengar på den misär som är det allt mer segregerade Sverige. Dessa kan i sin tur kräva omänskligt höga hyror eftersom hyrestaken inte syns till.

Under kommande veckor fortsätter aktionen på Södertörns högskola. VSF Södertörn vill där bjuda till diskussion och debatt om bostadsfrågan med nyfikna och utöver detta fortsätta insamlingen av namn som ansluter sig till föreningens krav på stoppandet av utförsäljningen av allmännyttan.

För ett solidariskt Södertörn och för allas rätt att bo,

Oscar Björk, ordf. VSF Södertörn, [email protected]