NEJ till skattesänkning – JA till pengar i verksamheten

I juni togs beslut om Huddinges budget för 2014. Den borgerliga majoriteten beslöt då om besparingar på 17 miljoner kronor på verksamheterna. Vi var mot det och vi kritiserades av borgarna för att vara ansvarslösa med kommunens ekonomi. Nu visar prognoserna att kommunen kommer få ökade skatteinkomster. Borgarna väljer då att i sista stund innan det nya budgetåret lägga förslag på en skattesänkning med tio öre. Det vill vi absolut inte.

Det finns stora behov av mer resurser till kommunens verksamheter. De 20 miljoner kronorna, som det rör sig om,  tycker vi istället ska användas till fler lärare, mindre barngrupper i förskolan och på fritidshemmen och mer personal i äldreomsorgen. Många kvinnor tvingas jobba deltid i omsorgen och har svårt att försörja sig samtidigt som det behövs mer personal för att de äldres behov ska uppfyllas.

Det är stor ojämlikhet i kommunen mellan de familjer som har ekonomiska resurser att låta sina barn delta i olika fritidsaktiviteter och dem som inte har den möjligheten. Här hade pengar kommit väl till pass.

Vi tycker att skatten måste vara tillräckligt hög för att avhjälpa bristerna i välfärden och göra så att det blir rättvist för människor. Det har vi alla i kommunen glädje av oavsett inkomstskillnader. Ett jämlikt samhälle skapar tillfredsställelse och trygghet. Vi är övertygade om att de flesta kommuninnevånare håller med om detta. Borgarnas försök att dölja de skandaler som nu uppmärksammas i kommunen genom en skattesänkning kommer inte att lyckas.

Vi uppmanar alla att delta i Kommunals protester mot den planerade skattesänkningen. Beslut kommer att fattas på Kommunfullmäktiges sammanträde den 9 december.