Aktuellt

Med anledning av Miljöpartiets uppgörelse med koalitionen om nolltaxan för föreningar

Vänsterpartiet är kritiska till den uppgörelse som träffats mellan Miljöpartiet och den styrande koalitionen för att hantera underskottet i kultur- och fritidsnämnden.
– Vi tycker det är beklagligt att Miljöpartiet gått med på det här. För oss är föreningslivet viktigt. Speciellt i de områden där nolltaxan för föreningar haft störst effekt. Vi befarar att färre föreningar kommer ha möjlighet att ordna verksamhet med dessa förutsättningar, säger Nujin Alacabek, kommunalråd för Vänsterpartiet i Huddinge.

Taxan kommer enligt överenskommelsen mellan Miljöpartiet och koalitionen att uppgå till 300 kronor i timmen för de största lokalerna.
– Vi pratar inte om några enorma pengar men däremot tror vi att detta kommer att ha en bromsande effekt på föreningslivets livaktighet och aktivitet i Huddinge, kanske speciellt i våra socioekonomiskt utsatta områden. Många föreningar finns till tack vare nolltaxan och utan den riskeras deras verksamhet som varit värdefull för många som bor i Huddinge och inte har möjlighet eller chans att ta sig in till centrala Stockholm, befarar Nujin Alacabek.

Överenskommelsen motiveras av dem som ingått den som ett sätt att förstärka jämställdhetsarbetet inom kultur- och fritidsnämndens ansvarsområde, exempelvis satsningar på ridstigar och motionsspår.
– Det är bra satsningar som vi i Vänsterpartiet står bakom. Däremot betyder det inte att det finns en motsättning mellan dessa satsningar och en bibehållen nolltaxa. Det är en fråga om hur man ser på kommunens ekonomi, med vänsterpolitik skulle det inte finnas en sådan motsättning, menar Nujin Alacabek och fortsätter: Vi menar att den situation vi ser i kultur- och fritidsnämnden idag är resultatet av en ansvarslös ekonomisk politik där nämndernas budgetar konsekvent underfinansieras. Det är ansvarslöst, liksom vi menar att överskottsmålet för alla nämnder leder fel.

Presskontakt:
Nujin Alacabek, kommunalråd (V)
Mail: [email protected]
Telefon: 070 406 0275