Utveckla Flemingsbergs centrum

Vänsterpartiet vill utveckla nuvarande Flemingsbergs centrum – det är viktigt för de boende att det finns ett bra centrum i området. Flemingsbergs centrum är ganska slitet och därför behövs både en upprustning och en förnyelse. Lika viktigt som att det finns bra dagligvaruhandel är också att det finns mötesplatser för alla i området – det behövs om vi ska få ett levande centrum.

Genom att lägga kraften på en upprustning av nuvarande centrum och området runt omkring – med byggande av nya studentbostäder – knyter vi ihop båda sidor av Hälsovägen. Sjukhuset, högskolan, Karolinska Institutet, KTH och bostadsområdet utgör ett nav i området där ett förnyat centrum skulle vara den naturliga kopplingen i detta nav.

Det har varit många synpunkter på placeringen och utformningen av centrumet men en tydlig synpunkt från boende i området är att man vill att satsning görs på nuvarande plats. Den exakta utformningen av centrumet kommer att bli föremål för granskning från alla möjliga håll, något som kommer att utveckla Flemingsbergs centrum till ett bra och trivsamt centrum.

Att bygga en stormarknad i Flemingsbergsdalen skulle vara förödande för de boende – både Visättra och nuvarande centrums butiker skulle utarmas rejält. Det visar handelutredningen mycket tydligt. Flemingsbergsdalen måste givetvis utvecklas men då behövs det andra etableringar här än en stormarknad.

Lars Olsson