Ung Vänster Huddinge: "Ta unga tjejers ohälsa på allvar"

Linnéa Lööf som är ordförande för Ung Vänster Huddinge har skrivit i Länstidningen Södertälje om unga tjejers ohälsa:

“Sverige kallas ibland för världens mest jämställda land. Samtidigt kommer larmrapporter om att unga tjejer mår allt sämre. En tredjedel av alla gymnasietjejer upplever oro, stress eller ångest och så många som 68 procent av alla 15-åriga tjejer känner sig stressade över skolarbetet.

Nyligen kom delegationen för jämställdhet i skolan med en rapport som visar att jämställdheten i skolan inte har förbättrats på femtio år. I tre av fyra kommuner pågår nedskärningar i skolan och ofta skär man ner på skolsköterskor, skolkuratorer och annan personal som finns till för dem som behöver hjälp.

Som vanligt slår nedskärningspolitiken hårdast mot dem som redan mår allra sämst. Det är dags att ta tjejers ohälsa på allvar – att det ska finnas tillgängliga skolsköterskor och skolkuratorer borde vara en självklarhet. Vi har rätt att må bra!”

Ung Vänster driver just nu en kampanj som fokuserar på tjejers hälsa och trygghet. Läs mer om kampanjen här. Vill du ha mer information om, eller gå med i vårt ungdomsförbund? Gå in och anmäl intresse här.