Dåligt beslut att skära ner på barnens fritid

På måndagens kommunfullmäktigemöte röstade den borgerliga majoriteten igenom ett beslut om att försämra aktivitetsbidraget till föreningar som jobbar med små barn. De aktiviteter som riktas till fem och sex-åringar, blir nu utan ekonomiskt stöd från kommunen, och föreningar får mer pengar ju äldre ungdomar som deltar i verksamheterna. Motiveringen var att man vill stödja aktiviteter för äldre ungdomar.

Vi, socialdemokraterna och miljöpartiet ville istället utöka stödet, så att både femåringars och nittonåringars idrottande och föreningsaktivitet uppmuntras. Det finns ingen anledning att ställa barn mot ungdomar – vi har råd med ett idrotts- och föreningsliv för alla!

Konsekvenserna av beslutet, kommer att bli att föreningar med många barn i sin verksamhet kommer att drabbas av sämre ekonomi. Om de tvingas kompensera för det med högre avgifter, kommer det i sin tur att drabba de barn vars föräldrar inte har råd att låta barnen gå kvar i sin idrottsklubb eller förening om aktiviteterna blir dyrare.

I det dokument där den borgerliga majoriteten beskriver sin politiska inriktning för kommunen, talar man med vackra ord om “en meningsfull fritid och ett rikt kulturliv”, och man skriver att föreningsstöd “ska lämnas på lika villkor”. Det inkluderar tydligen inte barnen. Skamligt, tycker vi i Vänsterpartiet.

—————————————-

Här kan du läsa den reservation vi, tillsammans med (s) och (mp) lämnade in mot beslutet.

Här hittar du fler av våra motioner, andra initiativ och reservationer i nämnder och kommunfullmäktige.