Vänsterpartiet ställer borgarna till svars om kulturskolan

På det senaste kommunfullmäktigemötet frågade Vänsterpartiets oppositionsråd Britt Björneke ordföranden i Kultur- och fritidsnämnden om varför Kulturskolan bara vänder sig till ungdomarna i medelklassområdena i Huddinge. Varför är det bara en procent av Kulturskolans elever som bor i Vårby och fem procent som bor i Flemingsberg?  Vad gör de borgerliga partierna för att ändra på detta och vad anser de att det beror på?

Persisk luta - anledningen till att bara en procent av Kulturskolans elever kommer från Vårby?

Svaret blev att man ska försöka få fler i dessa områden att komma med i Kulturskolan genom att erbjuda instrument som bl.a. persisk luta. De borgerliga menar också att det viktigaste målet är att kapa kön av ungdomar som står i kön från medelklass- och höginkomstområdena.

Vänsterpartiet tror inte att ungdomarna i Vårby och Flemingsberg inte deltar i kulturskolan, för att de saknar undervisning i hur man spelar luta. Snarare handlar det om tillgänglighet och kostnad. Det kostar hela 1000 kronor per termin att delta i kulturskolan. Den moderate ledamoten Henrik Boltenståhl gick upp i debatten och hävdade att det är billigt. Men vi vet att många familjer med ansträngd ekonomi, har svårt att klara en sådan utgift.

Rädda Barnens årliga undersökning visar att barnfattigdomen i Sverige har ökat.  Många familjer och framför allt ensamstående med barn har inte möjlighet att låta barnen gå i Kulturskolan. Vi i Vänsterpartiet vill att det ska vara gratis att vara med i Kulturskolan. Tills vi har förverkligat det vill vi att Kulturskolan ska arbeta tillsammans med skolorna så att alla barn har möjlighet att spela instrument, vara med i körer, dansa och spela teater.  Barn till föräldrar som inte har råd med dyra fritidssysselsättningar ska ha möjlighet att gratis delta i Kulturskolan.  Alla barn har rätt till kultur och en meningsfull fritid!