Lars Ohly besökte Vårby Gård

Lasse i samtal med några av lunchgästerna på Verdandi i Vårby Gård, efter arbetsplatsbesök på vårcentralen och familjecentralen.

Med anledning av kampanjen “Världens bästa sjukvård“, besökte Lars Ohly Vårbys vårdcentral och familjecentral tidigare idag. Under besöket på vårdcentralen berättade de anställda om hur Vårdval Stockholm drabbar kvaliteten på sjukvården i området (här kan du läsa om vår kritik mot Vårdvalet och om det alternativa förslag vi förde fram inför valet 2010: Hälsoval Stockholm). De berättade att de vill och arbetar för att kunna driva vård “med hjärtat”, men att den politiska modellen för ersättning till vårdcentralerna tvingar dem att satsa på lönsam verksamhet, istället för att ge bäst vård till de som behöver det mest.

Vi kommer förstås att fortsätta arbeta i landstinget och i riksdagen för att systemet ska ändras. Vård efter behov, och inga vinstintressen i vården – det är Vänsterpartiets linje.

Familjecentralen i Vårby är ett inspirerande exempel på hur bra det kan bli om personalen får inflytande över sitt arbete. Familjecentralen är ett samarbete mellan landstinget och kommunen, där man lagt mödravårdcentralen, barnavårdcentralen, socialtjänsten och öppna förskolan under samma tak. Initiativet kom från personalen på de olika enheterna, som insåg att det är viktigt för blivande och nyblivna föräldrar att vägen är kort mellan de olika verksamheterna. Något för fler kommuner att inspireras av!

Stort tack till er på vårdcentralen och familjecentralen för att ni tog er tid att träffas!