Britt Björnekes inledning i budgetdebatten

Debatten om Huddinges kommunbudget 2012 fortsätter ikväll. Under gårdagen beslutade majoriteten bland annat att säga nej till de nio välbehövliga extra miljoner vi ville satsa på skolan. Att sänka skatten med 20 öre var tråkigt nog viktigare för den borgerliga majoriteten, än att investera i en bättre välfärd i Huddinge.

Här kan du läsa vår gruppledare Britt Björnekes inledande anförande från gårdagens debatt:

Vänsterpartiet arbetar för att Huddinge ska vara en kommun som präglas av solidaritet, jämlikhet, jämställdhet och rättvisa.  Alla ska ha den utbildning, vård och omsorg man har behov av utifrån sina egna förutsättningar. Det är även viktigt att det inte förekommer någon diskriminering från på grund av vare sig etnisk härkomst, kön eller sexuell läggning.

Vi arbetar för ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbart Huddinge. Vi sätter människan före marknaden och strävar efter ett samhälle där var och en har makten över sitt liv, sin vardag och över samhällets utveckling. Det är vår mening att det är den kommunala verksamheten som i första hand ska tillgodose medborgarnas behov. På det sättet garanteras möjligheterna till delaktighet och insyn. Allt detta präglar det budgetförslag vi lägger idag. (…)

Läs hela här: Inledning_V_budgetdebatt

Här kan du följa budgetdebatten via web-tv.