7 500 nya jobb i äldreomsorgen och max 100 kronor för hemtjänst i V-budget

I Vänsterpartiets höstbudgetförslag i riksdagen, föreslås en stor satsning på äldreomsorgen.

– Äldreomsorgen ska vara så bra att ingen ska behöva oroa sig för att få den hjälp man behöver när man blir gammal. Anhöriga ska känna sig trygga med att deras nära och kära blir väl omhändertagna. Därför gör vi en stegvis satsning som ger en nivåhöjning med 3 miljarder till fler anställda i äldreomsorgen och ökad bemanning på demensboenden 2014. Det ger 7 500 nya välfärdsjobb, säger partiledare Lars Ohly.

– När äldreomsorgen inte fungerar får ofta de äldres döttrar ta över ansvaret. Arbetsvillkoren för personalen försämras. Vår satsning på äldreomsorgen är viktig för jämställdheten. Någonting är fel när kommunernas timtaxa för hemtjänsten högre än kostnaden för avdragsgilla hushållsnära tjänster, därför vill vi ha ett tak på timavgiften för hemtjänst på 100 kronor, säger Eva Olofsson (V), äldrepolitisk talesperson.

Under hösten driver Vänsterpartiet kampanjen “Vem ska hjälpa mormor?” för att sätta fokus på äldreomsorgen runt om i landet. Höstbudgetens satsningar på äldreomsorgen omfattar fem förslag.

1. Ökad bemanning i äldreomsorgen
2. Billigare hemtjänst