(V) kräver svar om återvändande IS-terrorister

Huddinge ska vara en öppen och inkluderande kommun där alla människor kan känna trygghet och säkerhet. När över 300 svenska medborgare reste för att ansluta sig till terrororganisationen Islamiska Staten, har det nu framkommit att Huddinge varit en av de kommuner människor åkte ifrån. Nu har terrororganisationen slagits tillbaka av de kurdiska styrkorna i YPJ och YPG och medlemmar från Islamiska Staten och deras familjer har tillfångatagits och vill återvända till Sverige, bland annat till Huddinge.
– Det är en situation som vi måste ta på stort allvar, säger Nujin Alacabek, gruppledare för Vänsterpartiet i kommunfullmäktige i Huddinge.

Vänsterpartiet har därför ställt en enkel fråga till Socialnämndens ordförande, Eva Carlsson Paulsen, gällande de åtgärder som planeras och kommer att vidtas för att ta emot återvändande IS-terrorister och deras familjer.
– Jag tycker det är rimligt att lyfta debatten till en politisk nivå, inte minst för att vi ska få ett tydligt och öppet svar om vilka åtgärder som ska vidtas och hur kommunen ska hantera mottagandet samt om det finns en beredskap och plan för detta, menar Nujin Alacabek.

– Det är viktig att en fråga av det här slaget hanteras på ett strukturerat och ansvarsfullt sätt, avslutar Nujin Alacabek.