Rädda Huddinges kommunala hemtjänst!

Rädda Huddinges
kommunala hemtjänst!

Skriv under namninsamlingen HÄR.

Den 26 november planerar Vård- och omsorgsnämnden i Huddinge kommun att besluta om att lägga ner den kommunala hemtjänsten. Idag är den kommunala hemtjänsten den största utföraren i kommunen. Beslutet fattas med mycket kort varsel, vilket gör att debatt om frågan försvåras, vilket ytterligare förstärks av den pågående Coronapandemi.
Går detta igenom innebär det att:

• 751 äldre som idag har valt hemtjänst i kommunal regi kommer endast kunna välja privata alternativ.
  • 158 anställda i kommunens hemtjänst kommer förlora sina jobb.
  • Vårdberedskapen försvinner.
  • Branschkompetensen försvinner.
  • Våra äldre kommer drabbas av ökad stress och oro.

Redan idag utför tre hemtjänstföretag hemtjänst i Huddinge utan tillstånd från Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO). Dessa ärenden är nu i domstol. Får de inget tillstånd är det ytterligare 398 hemtjänstkunder som inte kommer kunna välja den mest populära utföraren – Huddinge kommun.

Vi kampanjar för fullt tillsammans med de andra oppositionspartierna. Vi delar flygblad och samlar namnnderskrifter och tror att vi kan rädda Huddinges kommunala hemtjänst med gemensamma krafter!

“Jag är fly förbannad”

I en intervju med P4 Stockholm säger Huddingebon Kerstin, 79 år; “Jag blev fly förbannad. Om vi tycker om den här hemtjänsten så borde väl vi få ha den?”. Vi håller med Kerstin och är också förbannade. Därför ska vi tillsammans pressa beslutsfattarna att ta rätt beslut den 26 november. Gå ihop och kräv att den kommunala hemtjänsten blir kvar!

Länk till intervjun.

”Inte klokt att behandla våra äldre på det här sättet”

Huddinge kommun vill lägga ner den kommunala hemtjänsten för att den inte går med vinst.
– Att behandla våra äldre på det här sättet, det är inte klokt, säger Ann-Charlotte Grönlund, ett av vårdbiträdena som nu skrivit ett protestbrev till kommunen.

Länk till artikeln.