Delseger i kampen för att rädda den kommunala hemtjänsten

När den borgerliga minoritetskoalitionen bestämde sig för att utan förvarning driva igenom en nedläggning av hemtjänst i kommunal regi genom att inte lyfta frågan till kommunfullmäktige väckte det starka reaktioner. Vänsterpartiet har tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet deltagit i kampen för att rädda den kommunala hemtjänsten. Flera överklaganden av vård- och omsorgsnämndens beslut lämnades in till Förvaltningsrätten. Ett från (V), (S) och (MP) och fler från Huddingeborna. Igår, torsdagen den 10/12, beslutade Förvaltningsrätten att bifalla överklagandenas yrkanden om inhibition (att beslutet inte får träda i kraft).

– Det är definitivt en motiverande delseger! Det är också kul att se den gemenskap som har skapats kring den här frågan. Vi är många som har jobbat dag som natt i både regn och rusk för att stoppa beslutet. Jag är stolt över att så många i partiförening besitter kompetenser som har gynnat den gemensamma kampen. Nu återstår det slutliga beslutet från Förvaltningsrätten, säger Nujin Alacabek, oppositionsråd för Vänsterpartiet i Huddinge.