Pressmeddelande: Borgarna tvingar personal i äldreomsorgen till deltidsarbete

Under dagen har det kommit till vår kännedom att den borgerliga minoritetskoalitionen i vård- och omsorgsnämnden, ledd av Karl Henriksson (KD), riktar ännu ett hårt slag mot de anställda i äldreomsorgen. Man har i samtal med fackförbundet Kommunal meddelat att man vill skära ner alla anställningar på äldreboendet Tallgården i Stuvsta från heltid till deltid.
– Det är helt vansinnigt. Istället för att tacka de anställda som slitit under pandemin med lönehöjning väljer borgarna att tvinga dem att gå ner i tjänstegrad, säger Nujin Alacabek, oppositionsråd för Vänsterpartiet.

Huddinge har en god ekonomi. Förra året gick kommunen med ett överskott på över 350 miljoner kronor.
– Det här visar att man prioriterar skattesänkningar framför kvalitet i välfärden. Dessutom tycker jag att det är ett hån mot de anställda, framförallt kvinnor, som slitit i äldreomsorgen. Man tvingar ner dem till lönenivåer som inte går att leva på, fortsätter Nujin Alacabek.

Presskontakt:
Nujin Alacabek (V), oppositionsråd