Uttalande om pendeltågskaoset

Huddinge är helt beroende av att pendeltåget fungerar. Utan den kan pendlare varken ta sig till jobb eller skola på ett smidigt sätt. Vänsterpartiet ställer sig bakom Pendeltåguppropets krav på att återinföra tågvärdarna, precis som vi motsatte oss regionens beslut att ta bort dem. Att pendeltåget nu får glesare trafik är ett direkt resultat av att tågvärdarna sagts upp och lokförarna inte känner sig trygga att ensamt ansvara över hundratals resenärer. Vänsterpartiet och lokförarna varnade för att avskaffandet av tågvärdar skulle leda till denna situation nu har det som vi förutspådde skett. På längre sikt behövs även mer resurser för kollektivtrafiken, upprustning av järnvägen och fler utbildningsplatser för lokförare.

Vi märker att många tar bilen när pendeltåget strular. Det är varken rimligt om vi ska nå våra klimatmål eller rimligt att vänta sig att alla har tillgång till bil. Vi vet att låginkomsttagare, kvinnor och äldre är mer beroende av kollektivtrafiken. Människor måste kunna få ihop vardagspusslet. Pendeltåget måste fungera.

Nujin Alacabek, oppositionsråd
För Vänsterpartiet Huddinge