Vänsterpartiets budgetförslag för 2024

Så bygger vi välfärden stark igen.

Vänsterpartiet lägger en budget för jämlikhet, jämställdhet och grön omställning, där personalen i våra välfärdsverksamheter ges förutsättningarna för att
utföra sitt arbete. Med vår budget skulle lärarna, undersköterskorna, socialsekreterarna och annan välfärdspersonal  för första gången på länge inte betala för inflationen genom att den årliga löne- och prisökningen tar pengar från annat håll i verksamheten. Idag hinner inte personalen ta rast eller ge medborgarna den service de förtjänar. Vi föreslår därför som det enda partiet att kompensera nämnderna fullt ut för kostnaderna för löne- och prisökningarna. Detta utgör den största, och kanske viktigaste, utgiften av våra satsningar. Det är helt nödvändigt för att undvika fortsatta nedskärningar.

En budget för att bryta våldsvågen på riktigt.

Vänsterpartiet tänker inte passivt titta på
medan våldsutvecklingen skördar allt fler offer och framtidsutsikten mörknar för våra barn och våra utsatta förorter. SD-regeringen har visat att de inte bryr sig om att stoppa våldsutvecklingen med verkningsfulla åtgärder, istället ökar man bara repressionen, vilket även drabbar laglydiga medborgare i form av minskad rättssäkerhet och integritet. Vi vill istället stoppa gängkriminaliteten genom att förebygga redan vid rekryteringsbasen. För att göra det behöver vi på bredast möjliga front fånga upp barn och ungdomar som riskerar hamna sett – alltifrån förskolan, grundskolan, kulturen och socialtjänsten behöver vara med.

Därför satsar vi stort på dessa verksamheter tillsammans med förebyggande åtgärder:

→ Meningsfulla fritidsaktiviteter ska vara tillgängliga för alla, tillsammans med fler fritidsgårdar
→ Ett dubblerat antal fältsekreterare ska fånga upp och bygga relationer med ungdomarna på gatan
→ Socialsekreterare ska kunna använda verktygen som finns för att hjälpa ungdomarna, idag kraschar socialtjänstens budget av en enda institutionsplacering
→ En utbyggd och fungerande avhopparverksamhet ska möta de som vill lämna det kriminella livet
→ Renovering och upprustning av miljonprogrammens utemiljöer ska minska upplevelsen av ghetto och utsatthet

Hur finansieras detta?

Vänsterpartiet anser inte att det är rimligt att vi sitter på en överfull skattkista på 703 miljoner kronor när medborgarna drabbas hårt av nedskärningar. Vi föreslår därför ett litet uttag ur resultatutjämningsreserven på ca 30 miljoner, och höjer skatten med 10 öre. Skattehöjningen motsvarar 34 kr per månad för en person som tjänar 35 000 kr i månaden och ger ca 33 miljoner i intäkter.

Regeringen valde att svälta ut välfärden och lägga pengar på skattesänkningar, det tvingar istället kommunerna att täcka upp för regeringens välfärdssvek genom höjda skatter.

Läs hela vårt budgetförslag här.

Presskontakt:
Sean Byson (V)