Klubbat vänsterinitiativ: Huddinge markerar mot angiverilagen

Regeringen fortsätter dansa efter Sverigedemokraternas pipa och vill tvinga offentligt anställda att anmäla  papperslösa individer. Det är ett förslag som inte hör hemma i det fria, öppna och demokratiska samhället. På Vänsterpartiets initiativ har en majoritet av partierna nu klubbat igenom ett förslag om att kommunen markerar mot angiverilagen och kräver att välfärdspersonal undantas från anmälningsplikten.

Beslutet om ställningstagandet fattades av kommunstyrelsen 6 mars i form av ett ordförandeförslag, till följd av ett nämndinitiativ väckt av Vänsterpartiet.

– Vänsterpartiet väckte initiativet om att undanta välfärdspersonal från angiverilagen eftersom vi anser att inget barn ska behöva vara rädd för att gå till skolan, och ingen våldsutsatt kvinna rädd för att söka hjälp i vår kommun. Lärare och socialsekreterare ska inte tvingas agera som gränspoliser. Det går emot yrkesetiken och underminerar tilltron till samhället. Bra politik bidrar till gemenskap, förtroende och solidaritet, inte splittring, säger Nujin Alacabek (V), gruppledare och oppositionsråd.

Klicka här för att ta del av pressmeddelandet.