Prioritera brottsförebyggande arbete före dyra politikerresor

Ordföranden för Huddinges brottsförebyggande råd, Christian Ottosson (C), har beviljats pengar för att att tillsammans med en representant från oppositionen i Huddinge, resa till New York under fyra dagar i september. Syftet med resan är att studera brottsförebyggande arbete i staden. Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet och menar att de 53 000 kronor resan kommer att kosta, hade gjort mer nytta om de gått till brottsförebyggande arbete här i Huddinge.

Vänsterpartiets oppositionsråd Britt Björneke säger:

– Vi är tveksamma till värdet av ett studiebesök i New York med hänsyn till att rutiner och lagstiftning inte alls överensstämmer med de som finns i Sverige. Det finns andra sätt att tillgodogöra sig den här kunskapen, på betydligt närmare håll.

Huddinges brottsförebyggande råd har en budget på 64 000 kronor. De pengarna ska räcka till rådets egna möten, aktiviteter och till bidrag till  föreningar och verksamheter som arbetar brottsförebyggande här i kommunen. De 53 000 kronorna är mot bakgrund av det inga småpengar och hade gjort mer nytta lokalt, än de kommer göra i form av en politikerresa till New York, anser vi.

_________________________________________________________________

Här kan du läsa Vänsterpartiets och Miljöpartiets gemensamma reservation mot beslutet.