Informationsmöte om förbifarten 11 juni 18.00

motorväg

Var? – 2:a hemmet (Fryshuset Skärholmen), Skärholmsgången 32

Vad är förbifarten?

Förbifarten är en 21 km lång motorväg som är planerad att byggas mellan Kungens kurva i söder till Akalla-Häggvik i norr. Det är en av världens största vägar, en sexfilig motorväg, som planeras att gå igenom tunnlar och under jord. Detta gäller dock inte där vägen ska passera Skärholmen och Akalla som kommer ha en enorm byggarbetsplats och sexfilig motorväg utanför fönstren och som de ansvariga vill att vi ska ha som granne framöver. Däremot är vägen undangömd under marken när den passerar rikare områden som Ekerö.

Bygget beräknas att kosta minst 32 miljarder kronor och kommer i huvudsak finansieras via skattepengar som skulle ha gått till förbättringar och en utbyggd kollektivtrafik.

Mötet kommer främst handla om hur de boende i området Skärholmen/Vårby gård kommer påverkas av projektet.

Vad kan vi göra tillsammans?

Det är det som vi ska diskutera tillsammans på stormötet samtidigt som vi kommer få mer information och upplysningar från sakkunniga. Vi har en röst och vi kan använda den till att påverka vår lokala omgivning till något positivt. Det kommer krävas att vi hjälps åt, organiserar oss och pratar ihop oss – men tillsammans är vi starka! Vi ses den 11 juni!

Inbjudare är Vänsterpartiet Skärholmen