Skip to main content

Nya (v) ledamöter valda

På Kommunfullmäktiges möte den 11 december invaldes de ledamöter partiföreningen nominerat på halvårsmötet den 26 november.

Som alla förstår har vi inte lika många stolar att besätta under den kommande mandatperioden, vi sitter i opposition och har förlorat 40 % av våra poster. Av 15 st förtroendevalda kamrater är 9 st kvinnor helt i enlighet med vår ideologi och handlingsplan och det är en förutsättning för att vi ska kunna driva igenom en jämställd och rättvis politik, nu när de konservativa och främlingsfientliga krafterna har tagit över. Det är (v)i som måste beakta alla spörsmål med barnperspektiv, integration och feminism som röda ledstjärnor, ingen annan kommer att göra det.

I kommunfullmäktige har redan Britt Björneke, Dag Olausson och Zahra Zandieh intagit sina platser.

Övriga nämnder och ledamöter:

Samhällsbyggnadsnämnden: Elisabeth Ulin Karlsson, ordinarie och Nebi Bal, ersättare

Socialnämnden: Britt Björneke, ordinarie

Kultur och fritidsnämnden: Gertie Lux, ordinarie

Äldreomsorgsnämnden: Maritta Laine, ordinarie

Gymnasienämnden: Zahra Zandieh, ordinarie

Förskolenämnden: Sonja Benavente, ersättare

Grundskolenämnden: Dag Olausson, ordinarie

Miljönämnden: Tahvo Jauhojärvi, ersättare

Övriga råd, styrelser och instanser

Demokratiforum Femingsberg: Örjan Svedberg

Demokratiforum Sjödalen-Fullersta: Laila Leymann

Demorkratiforum Skogås: Sonja Benavente

Demokratiforum Vårby: Elisabeth Ulin Karlsson

Jämställdhetsrådet: Britt Björneke

Centrala pensionärsrådet: Maritta Laine

Brottsförebyggande rådet: Maja Bukovac-Re

HUGEs styrelse: Marianne Eriksson, ordinarie ledamot

Nämndemän: C-G Hedén, Laila Leymann och Ulf Langlet

   

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Huddingepartiet

Äntligen är förhandlingarna om antal platser i nämnder och instanser klara. Tillsammans har s, v, mp och hp 27 mandat och vi kan nog ge borgarna en god match.

Vänsterpartiet tänker driva sin egen profil och politik, vi ska lägga en egen budget och fortsätta vårt engagemang i de lokala frågorna främst i Skogås, Flemingsberg och Vårby.

Vi har fått många nya medlemmar efter valet och ska nu starta upp områdesgrupper och ha våra möten där våra väljare finns.

Nästa medlemsmöte äger rum den 23 januari kl 18.00 – i Gårdshus nr 1, Diagnosvägen 4, Flemingsberg. Vi ska förlägga våra möten i de kommundelar där våra medlemmar och väljare finns, det är beslutat och fastställt i verksamhetsplanen för 2007. Nästa öppna möte kommer att ha tema Palestina och Zahra ska berätta om upplevelser från sin resa i november.

Har du önskemål om aktuellt tema eller intressanta gäster att bjuda in till våra medlemsmöten kontakta Örjan, Dag eller Elisabeth.

Kampen går vidare!

/Elisabeth Ulin Karlsson/
Ordförande

 

En sammanfattning av vårt parlamentariska arbete

Under senaste mandatperioden har vänsterpartiet suttit i majoritet i fullmäktige tillsammans med socialdemokraterna och miljöpartiet, mandatfördelning (s) 24, (v) 5 och (mp) 2. Majoriteten är snäv med 31 + 30 mandat vilket kräver ett gott samarbete med kommuninnevånarnas bästa som gemensamt mål.
Vänsterpartiet vill göra Huddinge rättvisare, vi vill integrera Skogås och Vårby Gård. Vi vill göra Flemingsberg till ett trivsamt och välfungerande område för de som bor där, inte bara en plats för arbete och studier för människor som enbart tillbringar sin dagtid där. Vi vill utjämna skillnaderna mellan olika kommundelar genom blandad bebyggelse och genom att Huge reserverar lägenheter för nyinflyttade i alla kommundelar för att bryta segregationen. Den gångna mandatperioden har vi också kämpat för jämställdhet, vi har fått igenom metoder för att påvisa orättvisor och förebygga diskriminering. Vi anser att alla har samma rättigheter oavsett kön, ålder, sexuell läggning eller kulturellt ursprung. Här nedan återfinnes vårt kommunalpolitiska program uppdelat i de olika nämndernas ansvarsområden; totalt 8 artiklar där du kan läsa mer och där även våra ledamöter och kandidater kommer att presenteras närmare. Gå in under artikelarkiv för att hitta samtliga. Vill du veta mer – skriv en fråga i gästboken eller ett brev till vår mailadress enligt nedan. Datum för valaktiviteter finns i kalendariet, vi har även valstugor i Flemingsberg och Huddinge centrum där du kan möta våra representanter.

Övergripande politik – kommunalskatten

Vänsterpartiets politik för 200.000 nya jobb i offentlig sektor betyder att Huddinge Kommun skulle få mer än 360 miljoner i ökat statsbidrag. Då kan vi anställa drygt 1000 fler i kommunens verksamheter utan att behöva höja skatten. Det låter fantastiskt, men det finns faktiskt så mycket pengar över i statsbudgeten. Detta förutsätter att man istället för A-kassa för arbetslösa betalar ut lön till anställda i offentlig sektor. Vänsterpartiet vill alltså behålla dagens skattenivå i Huddinge.

Sveriges ekonomi går mycket bra, men fortfarande är arbetslösheten alldeles för hög. Staten beräknas gå med 16 miljarder i överskott under 2006 och socialförsäkringssystemen (pensioner och sjukförsäkringar bl a) gör ännu större plusresultat.

Företagen gör större vinster än någonsin och delar ut 170 miljarder i aktieutdelning i år. Detta är nästan svindlande tal som visar att Sverige är ett mycket rikt land. Tyvärr är denna rikedom mycket skevt fördelad, 2005 ökade de privata hushållens förmögenheter med 517 miljarder, men av dessa tog den rikaste hundradelen av befolkningen 400 miljarder.

Vad man vill göra med alla dessa pengar är en politisk fråga.

Vänsterpartiet vill ta överskottet i statsbudgeten och de pengar som man betalar ut i A-kassa för att skapa 200.000 nya jobb i offentlig sektor.

De borgliga partierna vill sänka skatterna med mellan 32 och 50 miljarder. (De är inte så överens ändå.)
Socialdemokraterna vill använda en liten del av överskotten till reformer och spara resten för framtida pensioner.

Att sätta 200.000 människor i arbete i den offentliga sektorn istället för på bidrag får naturligtvis också effekter på den privata sektorn. Köpkraften kommer att öka och därmed blir det fler jobb också i privat sektor. Hur många är det svårt att säga, så vi ger inga löften om det. De största vinnarna är ändå de arbetslösa som får ett arbete och alla som får en bättre äldreomsorg, handikappomsorg, förskola, skola, kultursektor, fritidsverksamhet osv. osv.

För att betala vår gemensamma välfärd vill Vänsterpartiet använda skatter istället för avgifter. Skatter betalar man efter förmåga, den rikaste betalar mest, medan avgifter kan slå hårt mot enskildas ekonomi. ”Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov!” Så kan man sammanfatta vår skattepolitik.

Vänsterpartiet vill öka skatterna på kapital och vinster, det skulle räcka en bra bit på vägen för att nå 6-timmars arbetsdag med full betalning.

Pengar finns det mer av i Sverige än någonsin, frågan är hur man vill fördela dem; till arbete och välfärd för alla eller till skattesänkningar eller till att lägga dem i kassakistan.

Kandidat nr 2 på kommunfullmäktigelistan: Dag Olausson är kommunalråd för vänsterpartiet, ledamot av Fullersta-Sjödalens demokratiforum samt ordförande för Gymnasienämnden.