Offensiv välfärdsbudget i kristid

Vänsterpartiet satsar 149 miljoner kronor mer än den borgerliga minoritetskoalitionen i vårt budgetförslag. Vi räknar också upp pris- och lönekompensationen för alla förvaltningar med 2 procent. Vi föreslår en skattesats på 19,97 öre. Vi satsar på en likvärdig skola, fler kollegor, avgiftsfria aktiviteter för barn och unga. Vi vill också öka valdeltagandet, minska sjukskrivningarna och ge stöd till föreningar och bibliotek. Vi vill att personal erbjuds kompetensutveckling och vi vill minska det digitala utanförskapet för äldre. Vi vill att Huddinge ska få en feministisk stadsplanering för allas trygghet. Skolbarnomsorgen och elevhälsan ska ges ökade resurser för att motverka psykisk ohälsa bland unga. Vi vill öka tillgängligheten för funktionshindrade och vi vill satsa på klimatomställning. Vi vill också starta ett pilotprojekt i Huddinge med 6-timmars arbetsdag, anställa fler fältsekreterare, minska elevgrupperna i förskolan och grundskolan. Vi vill inrätta en social investeringsfond. Skolmat ska lagas på plats. Vi föreslår därför  tillagningskök på alla de skolor som inte har fått det ännu. I vårt förslag börjar vi med start på Visättraskolan.

Läs Vänsterpartiets budgetförslag: Ett jämställt, jämlikt och hållbart Huddinge där alla inkluderas!

Läs våra förslag till ägardirektiv:
Huge Bostäder AB
Huddinge samhällsfastigheter AB