Aktuellt

Vår mål och budget för 2022: En röd politik för ett grönt, jämlikt och jämställt Huddinge

Vänsterpartiets mål och budgetförslag för 2022 är en offensiv satsning för att stärka välfärden, förbättra arbetsvillkoren, minska de ekonomiska klyftorna i kommunen och få till en hållbar klimatomställning. Ända sedan 2006 har Huddinge kommun styrts av den borgerliga koalitionen som systematiskt urvattnat vår gemensamma välfärd. Pandemin har visat konsekvenserna av detta genom en stor sårbarhet i välfärdens verksamheter där personalen har kämpat heroiskt under väldigt tuffa förutsättningar. Höga sjuktal, ökad arbetslöshet, otrygghet och ekonomiska klyftor är andra konsekvenser som vi har kunnat se.

Satsningar på det gemensamma samhället kostar och behöver få kosta. Vänsterpartiets budgetförslag innehåller satsningar på totalt 326 mnkr, ca 200 mnkr mer än den borgerliga koalitionens, för att stärka och rusta upp Huddinge för en tryggare framtid för alla, inte bara de rikaste. Genom vår budget tar vi ansvar för kommunen och dess invånare och satsar på att stärka vår gemensamma välfärd och se till verksamheternas behov istället för att lägga pengarna på hög.

När klyftorna och segregationen i samhället växer så ökar också otryggheten. Att skapa trygghet för invånarna är kommunens grundläggande ansvar. I vår budget så satsar vi på att utöka tryggheten på bred front genom långsiktiga satsningar på skolan, tillgången till kultur- och fritid och genom starka sociala insatser.

Bostadsmarknaden ska vara till för alla och inte bara för några få. Alla ska kunna ha tillgång till en bostad med rimliga hyror. Idag ser det inte ut så i Huddinge, där störst fokus ligger på att bygga bostadsrätter och äganderätter samtidigt som bostadsbristen och trångboddheten är stor i hela regionen. Därför behöver kommunen bygga fler hyresrätter så att vi inte bara bygger för de som kan få ett lån på banken, fler inkluderas och kan få ett hem. En bostad är en mänsklig rättighet, ska vara tillgänglig för alla och därför inte vara vinstdrivande. Att dubbelbeskatta hyresgästerna, genom att ta ut en vinst på 10 mnkr årligen ifrån det kommunala bostadsbolaget Huge Bostäder AB är oetiskt och orättvist. Dessa pengar behövs för att renovera, rusta upp och utveckla i det befintliga beståndet. Vänsterpartiet föreslår i sitt budgetförslag att det upprättas en handlingsplan för att fler hyresrätter med rimliga hyror i kommunen samt ta särskilt ansvar för att möta efterfrågan på boende och genomgångsbostäder för äldre, funktionsnedsatta, unga och studenter. Huge Bostäder AB ska ges ett särskilt ansvar för att ta fram bostäder med låga bygg- och boendekostnader. Vid samhällsplanering ska kommunen medborgare ska inkluderas genom medborgardialoger. Vi satsar också på en upprustning av utemiljöerna i miljonprogramsområdena med 2 mnkr för ökad trygghet och trivsel.

En bra arbetsmiljö är A och O för att behålla kompetent personal men även bidra till trygga arbetsplatser. Under de senaste åren har nedskärningarna gjort att arbetsbördorna runtom i kommunen har blivit större och i många fall t.o.m. ohållbara. Vi måste garantera att goda arbetsvillkor och fler heltider, framförallt i de kvinnodominerade yrkena där sjuktalen är högst. Vi behöver fler undersköterskor för att avlasta det tunga arbetet inom äldreomsorgen, särskilt på de särskilda boendena och inom hemtjänsten, detta är ett led i att garantera en bra arbetsmiljö för alla de som tar hand om de äldre och sjuka.  För skapa fler arbetsmöjligheter och avlasta personalen vill vi sjösätta ett pilotprojekt på 6-timmars arbetsdagar med start i individ-och familjeomsorgen.

Skolan och en likvärdig utbildning är jätteviktig för ett mer jämlikt samhälle, men även och förebyggande av kriminalitet och att barn och unga hamnar i destruktiva miljöer. Inom förskolan och skolan är arbetsbelastningen hög och även här måste arbetsmiljön bli bättre. Vi föreslår att dokumentationsbördan för pedagoger ska minska och lägger en särskild satsning på det.

Idag är lärartätheten i Huddinge bland de lägsta i landet med stora klasser och hög arbetsbörda på lärarna. Det har resulterat i höga sjuktal och minskad kvalitet på utbildningen för barnen, speciellt i de socioekonomiskt utsatta områdena. Vänsterpartiet satsar totalt 68,6 mnkr på att öka lärartätheten och behörigheten i kommunens förskolor och skolor, varav 18,6 mnkr avser en höjning av det socioekonomiska stödet i grundskolan, så att resurser också hamnar där de behövs som mest. Huddinge är en mångkulturell kommun och vi anser att alla barn har rätt till sitt eget modersmål.  Satsningar på modersmålsundervisning från förskolan ända fram till gymnasiet är ett sätt att bidra till att stärka språkinlärningen för individen men även identitetskänslan. Vi satsar även på mer stöd för barn i behov av särskilt stöd och en bred och fördjupad kompetensutveckling inom NPF för att ge all personal i skolan de förutsättningar och verktyg som de behöver för att bättre kunna stödja eleverna. Elevhälsan får också ett tillskott för att bättre kunna identifiera och tidigt kunna hjälpa barn som mår dåligt. Det ska var nolltolerans mot mobbing och diskriminering på kommunen alla skolor. Skolbarnomsorgen (fritids) måste stärkas med fler behöriga fritidspedagoger. För att pedagogerna ska kunna få bra förutsättningar att planera för kvalitativa aktiviteter och utbildning så föreslår vi att en obligatorisk planeringstid införs.

Alla barn och unga förtjänar ha en meningsfull fritid. Därför ska fritidsverksamheter och kulturskolor vara avgiftsfria. Det ska inte hänga på föräldrarnas inkomst om ett barn har tillgång till en utvecklande och meningsfull fritid. Därför föreslår vi avgiftsfria fritidsaktiviteter för 3 mnkr, en avgiftsfri Kulturskola för 3,0 mnkr för att fler barn ska kunna ta delta i kulturaktiviteter som ofta är väldigt dyra och ett Sportotek för 2 mnkr för att alla barn ska kunna låna utrustning som behövs för att kunna delta på fritidsaktiviteter. Detta kan vara särskilt viktigt för de barn som har en otrygg situation hemma. Föreningar och ideella verksamheter är väldigt bra på att skapa trygghet för våra barn och unga, mycket tack vare eldsjälarna som idag gör väldigt mycket med väldigt lite resurser. Därför satsar vi 3 mnkr kr på att stärka föreningslivet i kommunen och även 7 mnkr på fritidsgårdar i Visättra, Flemingsberg och Masmo. Vi lägger även 1,3 mnkr på att stärka biblioteken, längre öppettider och förebyggande av digitalt utanförskap. Med stora satsningar på skola, fritid och utökade sociala insatser kan vi motverka utanförskapet, otryggheten och kriminaliteten. Utöver detta avsätter vi 5 mnkr i en socialinvesteringsfond som man kan söka till.

Fler fältsekreterare behövs för att tidigt kunna hjälpa utsatta människor och förebygga ett liv som präglas av kriminalitet. Samtidigt som arbetet är förebyggande ska det också hjälpa de som tidigare levt i kriminalitet att få en väg tillbaka till ett tryggt och säkert liv. Därför vill vi ha en budgeterad avhopparverksamhet för att hjälpa de som tidigare varit kriminella att integreras in i samhället och få tillgång till en utbildning och jobb. Vi lägger totalt 10 mnkr på detta, varav 6 mnkr avser avhopparverksamhet.

Vi utgår från att varje människas lika värde och från en feministisk och inkluderande politik. Vänsterpartiet vill att fler verksamheter ska bli HBTQ-certifierade i jämlikhetsarbetet och för att motverka diskriminering och trakasserier mot personer i HBTQIA+-spektret. Våld i nära relationer och hedersrelaterade brott ska förebyggas och organisationer som jobbar med dessa frågor ska ges goda och permanenta förutsättningar för att kunna jobba med detta. Det ska vara en självklarhet att människor ska ha kontrollen över sina egna kroppar, sin identitet och sexualitet utan att möta diskriminering eller riskeras för att bli utsatta för brott. För att öka tryggheten ytterligare vill vi se en genomgående feministisk stadsplanering där offentliga miljöer och parker ska vara trygga ytor, även när det är mörkt. Det betyder att det ska vara väl belyst på gångvägar och i parker och att man klipper ned höga buskage för att öka trygghetskänslan och gararantera att kvinnor kan vistas utomhus när det är mörkt utan att behöva känna otrygghet. Vi satsar 3,8 mnkr på att förebygga våld i nära relationer och hedersrelaterat våld- och förtyck och ytterligare 2 mnkr på feministisk stadsplanering.

Huddinge kommun ska vara inkluderande. Vänsterpartiet satsar därför på att kommunytorna ska vara funktionshindersanpassade så att alla kan ta sig runt på ett lätt och smidigt sätt. Vi gör ett tillskott på 5 mnkr på att stärka funktionshinderområdet.

Valdeltagandet är ett kvitto på invånarnas förtroende för och demokratin i kommunen. Varje invånare har rätt att påverka utvecklingen i kommunen och att göra sin röst hörd, men dessvärre skiljer deltagandet väldigt mycket mellan kommunens olika delar. I vissa kommundelar är valdeltagandet över 90% medan det i andra delar kan vara så lågt som strax under 50%. Det lägsta valdeltagandet finner vi i de socioekonomiskt utsatta områdena i kommunen och mer måste göras för att öka valdeltagandet och inkluderingen i dessa delar. Därför satsar vi i Vänsterpartiet särskilt på en utökad medborgardialog vid samhällsplanering och även att ett arbete inleds för att öka valdeltagandet i de områden där deltagandet ligger under 70%. Vi vill också att det inrättas fler medborgarkontor i Huddinge. Vi lägger därför 4,0 mnkr för att stärka demokratin och minska utanförskapet med hjälp av ökat valdeltagande i områden där deltagande är lågt, stärka medborgardialogen genom fler plattformar och minska det digitala utanförskapet genom exempelvis alternativa lösningar till appar genom smarttelefoner vid parkering i kommunen. All verksamhet i kommunen ska vara jämställdhetintegrerad och ha ett tydligt jämställdhetsperspektiv.

Klimatet är en ödesfråga för oss alla och hotar idag den biologiska mångfalden och koldioxidutsläppen når fortfarande rekordnivåer för varje år som går. Vi kan och måste ändra på den trenden nu, medan tid finns. Därför jobbar Vänsterpartiet för att kommunens ska följa Parisavtalet, Agenda 2030 och RUFS 2050 för nå uppsatta klimatmål. Vänsterpartiet vill ha nollutsläpp 2035.  Tvärförbindelse Södertörn kommer bidra till ökad bilism, detta är något som bekräftas av Naturvårdsverket och Naturvårdsverket, men även större utsläpp och inskränkningar i djur och naturlivet. Vi behöver fler satsningar på hållbara transportalternativ som är spårbunden och kollektivtrafik samt cykel, istället för fler motorvägar. Det kan vi göra genom att bygga ut kollektivtrafiken genom fler linjer, fler spår för passagerar- och godståg och cykelvägar.

Vi måste minska köttkonsumtionen och ställa om till en växtbaserad kost i större utsträckning för att minska utsläppen. Vi vill att man introducerar en vegetarisk månad i kommunens skolor och att man prioriterar vegetarisk kosthållning framför köttkonsumtionen alla kommunens verksamheter för en hållbar miljö och för en mer hälsosam kosthållning.

Vi vill också att kommunen jobbar med verktyget grönytefaktor (GYF) vid utveckling och byggande av nya områden, bygger i mer hållbara material som trä, inför solpaneler på kommunens verksamhetslokaler och energi effektiviserar befintliga lokaler. Alla skolor i kommunen ska ha egna tillagning kök för att minska matsvinn och onödiga transporter, men också erbjuda god och ekologisk mat lagad från grunden.

Vänsterpartiet jobbar för en grön omställning och en cirkulär ekonomi. Kommunens medborgare måste ha en chans att vara med på den omställningen och därför satsar vi 1 mnkr på klimat- och miljökampanjer för att öka kunskapen om vad man kan göra själv för att bidra till ett grönare Huddinge. Vi ska ta hand om våra naturområden och sjöar genom fosforfällning för att motverka övergödningen i Trehörningen och Gunhildsvik i Tyresåns sjösystem. Vi lägger totalt 9 mnkr på renare sjöar, dagvattensystem och vård av våra naturreservat.

.

Här finns vår mål och valbudget för 2022! Här får du en genomgående djupdykning på alla våra satsningar.